Varför vitaminer?

God kväll!

Woah, vilken härlig (vit) dag jag haft idag. Jag har fått mycket gjort jobbmässigt, fått några trevliga och positiva besked samt hunnit med en trevlig promenad med klienter. Nu tänkte jag ta och diskutera detta med vitaminer med er. Varför vitaminer? Och vilka? Får man någon effekt?

Så här säger Wikipedia;

 En vitamin är ett organiskt ämne som i mindre mängd utgör ett väsentligt, det vill säga livsnödvändigt, näringsämne för en levande organism. Vitaminer kan inte syntetiseras i tillräckligt stor mängd av organismen själv utan måste tillföras via födan. Brist på något vitamin ger upphov till specifika bristsjukdomar, se vitaminbrist. Vilka ämnen som utgör vitaminer varierar för olika organismer. I vardagligt tal syftar begreppet vitaminer vanligen på de ämnen som utgör vitaminer för människan. Dessa är 13 till antalet och kan delas in i två kategorier, vattenlösliga och fettlösliga.[1] Överskottet av de fettlösliga kan lagras i kroppsfettet medan de vattenlösliga försvinner med urinen.

Ett väsentligt, alltså livsnödvändigt ämne. Men varför? Jo, det har visat sig att vitaminer spelar en rätt stor roll i många av de mer avancerade fysiologiska processer och funktioner som vår kropp har. Det handlar så sällan om något så enkelt om att man bara ”blir” piggare eller får bättre kvalitet på hud och naglar, utan man kan säga att vitaminer tillsammans med mineraler och enzymer, jobbar för att kontrollera och optimera kroppens naturliga reglage. Detta innefattar allt ifrån optimal ögonhälsa till att reglera blodkoagulation eller att ha ett välfungerande nervsystem. Rätt viktiga funktioner alltså.

Tyvärr kan vi inte producera dessa själv utan vi bör få i oss vitaminerna via mat eller via kosttillskott. Dock kan det vara svårt att känna någon som helst effekt när man tar en multivitamin eller försöker äta mer grönsaker – förmodligen för att mängden fortfarande är på tok för liten eller att biotillgängligheten i multi-vitaminen är låg.

maxresdefault-2Sheldon uttryckte sig som vanligt väldigt rart och påpekade att Penny var på väg att köpa väldigt dyrt urin.

Och i vissa fall har han rätt. Många multivitaminer har ett riktigt kasst upptag som gör att vi lika gärna hade kunnat skippa pillret, om det nu inte hade varit för att vi ändå fick ett lite bättre samvete än innan.  Det är nog därför så många av oss är så skeptiska mot vitamin och mineraltillskott, eftersom att vi gång på gång testar dessa som inte ger oss någon som helst effekt. Som det även står i wiki-texten så finns det en del vattenlösliga och en del fettlösliga vitaminer. De vattenlösliga blir antingen – lätta att ta upp ELLER dyrt urin, beroende på storleken på partiklarna, medan de fettlösliga är lite mer knepiga dels för upptagets skull, men även för att de går att överdosera.

Och vilka vitaminer är viktigast då? Vilka vitaminer ger dig någon effekt? Det är alltid mycket diskussion kring D-vitaminet vintertid, vilket givetvis är positivt då vitamin D är ett av de vitamin som vi i Norden verkligen ”känner av” att vi inte får tillräckligt av, speciellt under vinterhalvåret då vi inte har solen till vår hjälp för att framställa vitaminet naturligt.

D-vitaminet har en mängd spännande funktioner i kroppen och några av dem är att det främjar och reglerar kalcium och fosfatomsättningen i kroppen (i kombination med dem kan det alltså motverka och förebygga osteoporos på grund av ett högre och bättre upptag av bla. kalcium), reglering och aktivering av immunförsvaret (bra mängder d-vitamin = bra immunförsvar) samt en hög med andra positiva effekter som att man blir piggare och kan förebygga både mentala och fysiska sjukdomar.

Så, ska du ta en enda vitamin är D-vitaminet en riktig schysst kandidat. 

Dock har vi massa andra spännande vitamin som kan ge oss ännu fler och roligare effekter (vid rätt dosering och att man tar upp den givetvis) så jag tänkte stapla upp för att ni ska få en lite bättre bild av vad de olika vitaminerna gör;

  • Vitamin A är bra för ögon, hud och slemhinnor
  • Vitamin B1-B12 främjar och reglerar ämnesomsättning, inte bara i ”stora” omloppet utan på cellnivå, optimerar nervfunktion, ger oss starkare och friskare hår, hud och naglar, reglerar hormoner (som insulin, kortison och sexhormoner), ökar blodflödet och blodcirkulationen (detta kan vi som dricker Fitline märka tydligt genom flushen), främjar produktionen av röda blodkroppar, används mot en hel rad olika sjukdomar (i både läkande och förebyggande syfte) som tex Parkinsons och depression samt minskar risken för hjärtinfarkt och hjärtsjukdomar.
  • Vitamin C deltar främst vid bildning av kollagen i olika former av bindväv som stärker blodkärl, hud, skelett och tänder, samt förbättrar upptaget av järn. Det vitamin C är mest känd för är att det är en stark antioxidant (med det snacket kan vi ta någon annan dag :D)
  • Vitamin D – skelett m. kalcium och alla de andra roliga effekterna jag skrev ovan
  • Vitamin E är också en stark antioxidant som bland annat har haft effekter som att förbättra syreförsörjning i muskler, gynna fertilitet, boosta effekten av A-vitamin samtidigt som vitaminet förebygger rynkor. Enligt forskning är vitaminet även bra för att förebygga diabetes.
  • Vitamin K reglerar främst blodkoagulation

Så som ni ser gör dessa små filurer en massa trevligt i vår kropp, om vi nu har turen att för det första 1. Få i oss rätt mängd och 2. Ta upp rätt mängd. Personligen tycker jag att det är svårt att få i mig allt detta från kosten (tro mig, jag har försökt men det blir rätt dyrt att äta 2+kg grönsaker av olika sort och ursprung varje dag) så jag kör på med mina vitaminproppade drinkar morgon och kväll (och under dagen, speciellt vintertid) och fortsätter att må bra.

Så sammanfattningsvis; vitaminer kan verkligen uträtta en massa häftigt i din kropp. Du behöver vitaminer – de är livsnödvändiga för reglaget av avancerade funktioner i vår kropp. Det alla inte är överens om är dock varifrån man ska få dessa vitaminer, och det kan vi lämna öppet. Jag vet vad som funkar för mig och hur jag mår av det, och du vet vad som funkar för dig och hur du mår av det. Hade jag mått dåligt hade jag dock tyckt att det varit värt att testa typ vad som helst för att se om jag skulle må bättre, men vi prioriterar ju alla olika och har våra egna tankar och funderingar om saker och ting.

 

Näe hörrni, nu ska jag ta och mysa med mig sambo och spela lite Minecraft innan det är dags för middag. Ha en riktigt fin tisdagskväll!

 

Källhänvisning(förutom mitt eget huvud och det vi lär oss på vidareutbildningar);

Generellt om vitaminer

D-vitamin

Mer om vitaminer

Ännu mer 

Wiki om vitaminer

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: