Varför kompispriser suger

Jag har funderat på detta inlägg ett bra tag nu i och med att jag ständigt får förfrågningar av vänner och bekanta som vill att jag ska lägga upp tränings- och kostprogram åt dem. I vissa fall har jag lagt ned timmar på att konsultera, diskutera, ge råd och hjälpa folk utan att det varken gjort mig eller dem någon nytta – och varför är det så?

Vi kan ju ta det ur min synpunkt till att börja med. Varför är det dåligt för mig att ge ”gratis” tjänster åt vänner och bekanta?

  1. Jag är egenföretagare. Det är JAG som får in pengar i mitt företag, så tyvärr har jag ingen annan som jobbar åt mig och som drar in pengar när jag lägger ned timmar på gratisjobb. Ett tränings- och kostprogram är värt 1000kr ungefär (marknadspriser). När du vill ha detta gratis av mig kan du lika gärna fråga ”Kan du ta 1000kr ur ditt företag och ge mig? Vi är ju kompisar!”
  2. Du tar mig för givet. Du återkommer ständigt för fler råd och förväntar sig inte att betala nästa gång heller.
  3. Du rekommenderar inte vidare mig för du ser inte att det jobb jag gör för dig är ett jobb, eftersom att varken du (eller jag som gått med på detta) värdesätter min tid eller mitt arbete.
  4. När jag rekommenderar produkter eller tjänster som jag tar betalt för är detta helt plötsligt hutlöst höga priser och du rynkar på näsan åt att betala och säger att du är nöjd som det är, för att sedan nästa dag be om ett nytt råd. Detta bevisar även att ”Nej men om jag gör det gratis från början så kanske du vill testa på riktigt sedan…” sällan fungerar.
  5. När man talar om kompispriser känns det generellt som att den som utför tjänsten ska pressa ned priserna – och varför är det så? Varför ska man bara vara ”kompis” åt det ena hållet? Är det inte lika mycket att vara en bra kompis att hjälpa sin väns företag att blomstra genom att betala fullpris och sedan rekommendera vidare? Eller att våga prova det ens kompis jobbar med? Visst är detta tänkvärt när man vänder på det? Jag som jobbar i nätverksbranschen möts ofta av fördomar som att jag ska lura på mina vänner produkter, och sedan vill samma vänner att jag ska ge dem tjänster gratis. Vem är det som lurar vem och vem är det som blir utnyttjad? Hmm.

Nu kanske detta låter lite småbittert, men samtliga punkter har jag varit med om och det är väldigt tråkigt att känna sig utnyttjad av vänner och bekanta. Samma vänner och bekanta som sedan ALLTID är upptagna när det är hälsokvällar/föreläsningar som anordnas, när det kommer till att lyssna på vad jag har att sälja eller som kanske helt enkelt inte ens tror på det du gör och tar betalt för?

Nåja. Nog om det. Vi är på det klara att kompispriser sällan gynnar företagaren. Men varför är det dåligt för dig då? Du som får något gratis, det måste väl vara bra?

Nja. Det är nämligen så att vi ofta värderar olika saker beroende på hur mycket tid och pengar vi investerar i dem. Om vi inte investerar i något så kommer detta inte bli värt något, alltså inte heller värt att följa. Det blir heller inte helt seriöst och jag ”coachar” ju inte dig på riktigt heller, så det blir en dum mellanväg där jag lägger ned mycket tid och du inte heller får ut speciellt mycket av det. Du får råden, skummar igenom dem, försöker ngn vecka och slutar sedan. Tråkigt nog.

Få av dem som jag hjälpt gratis har lyckats, trots att det inte är fel på mina råd/kunskaper/program. Det är helt enkelt för att de ej investerat tid, energi eller pengar i det material jag ger dem och då blir det inte värdefullt heller.

Så för att lösa detta problem kan man ju hitta en hög olika lösningar. Typ kompis-dealer. Tydliga affärer och inga lösa ”chattar” där man knappt vet om det är jobb eller om det är en vanlig diskussion. Avsatt tid för möten och coaching. Vidarerekommendationer kanske, och ett bättre pris? En ömsesidig kompis-relation kanske, där vi båda kan gynna varandra? Det hade ju varit det optimala och jag tror att det kommer att lösa sig i framtiden. Jag vill inte heller med detta inlägg säga att jag är arg eller ledsen på dig som bett mig om hjälp och råd – jag har ju godkänt detta och inte heller värderat min tid eller mina tjänster tillräckligt mycket då. Inte heller för dig som är min klient i nuläget – du och jag har ju en deal och ett avtal redan.

Det jag vill få fram är hur dessa kompispriser påverkar oss företagare och jag tror att det kan vara en ögonöppnare för många, för jag tror sällan att de som ber om råd/hjälp/gratis tjänster inser att de faktiskt får något som kostar pengar och hur förlusten av dessa pengar/denna tid påverkar företagaren direkt. Så om ni nu är medvetandegjorda om vad det innebär och redan nu har vi en bättre, mer öppen och schysstare kommunikation – så är det bara att sätta igång med kompis-dealsen och ha sjukt kul tillsammans!

Avslutar med glimten i ögat och låter Nemi tala för hur en coachande situation vän-vän kan se ut när det går lite sådär…

NEMI

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: